Közveszélyes Munkakerülő

A Közveszélyes Munkakerülő a flashjátékok alfája, Szodomája és Gomorrája. Itt minden nap talál valamit, amivel jól elklikkolhatja a munkaidejét.

KMK Poló rendelés

Utolsó kommentek

Címkék

akció (113) állatos (3) aszociációs (3) autóverseny (9) celeb (8) cikk (3) csajos (1) demo (1) disztroj (192) egészséges életmód (1) egyklikkes (5) egyperces (1) előzetes (1) építkezős (3) escape room (5) évértékelés (2) facebook (17) fantasy (2) fgs 2009 (1) fgs 2009 díjazott (1) figyelemjáték (11) film (1) filmes (4) fizetős (8) flashjátékipar (3) főzés (1) főzöcskézős (1) fps (7) gasztró (1) gasztro (1) gasztronómia (1) grow (2) gyerekjáték (4) hajigálós (2) halloween (1) hellókarácsony (11) horror (5) húsvét (2) interjú (1) játékpályázat (15) kaland (70) kártyás (9) kérdezzfelelek (1) kmk galéria (2) kmk póló (3) kmk rejtvény (14) kmk születésnap (11) kockajáték (3) kőpapírolló (1) közélet (1) közlemény (46) közösség (15) kretén (41) különbségkereső (15) kvíz (5) láncreakció (3) látogatottság (1) letölthető (13) logika (275) lövegtorony (29) lövöldözős (61) magyar (36) mahjongg (1) manga (2) mario (5) marketing (2) matek (5) média (1) memória (4) menedzserjáték (1) mesterlövés (8) michael jackson (2) multiplayer (1) műveltségi (9) művészi (1) nemflash (26) nemjáték (10) nem gyerekeknek (4) ninja (2) offtopic (1) pacman (4) point n click (18) póker (2) politika (1) puzzle (4) remake (2) retro (69) ritmusjáték (2) sakk (1) shockwave (9) shooter (42) sinecron (1) sport (23) starcraft (1) stratégia (105) sudoku (1) szemétparaszt (49) szemléltető játék (1) szerepjáték (19) szimulátor (3) szókirakó (4) táblás (4) tank (2) teszt (2) tetris (7) toplista (8) türelemjáték (2) twitter (2) ügyességi (406) űrhajós (3) válogatás (6) várvédő (9) verekedős (11) vicces (55) warcraft (3) wow (1) zenés (1) zombi (1) zombis (2) Címkefelhő

„Nem cserélném el a szabadságot” – interjú a GemCraft magyar fejlesztőjével

2009.04.15. 10:44 -sg-
Címkék: interjú magyar

A látogatók értékelése alapján a Kongregate legjobb játéka a GemCraft, ami a KMK toplistáján is benne van az első háromban. A tower defense játék nagy sikert aratott más oldalakon is, stratégia kategóriában jelölték az idei Flash Gaming Summiton. Kevesen tudják, hogy a program magyar kéz munkáját dicséri: a 29 éves, Budapesten élő Hargitai Péter fejlesztette a játékot. Napokon belül elkészül a GemCraft folytatása is, de a KMK szerkesztősége nem bírt addig várni, meginterjúvoltuk Pétert.

Építészmérnök végzettséged van. Hogyan lett belőled flashjátékfejlesztő?

Mire megkaptam a diplomát, teljesen kiábrándultam az építészetből. Én is egyike vagyok annak a nagyon sok diplomásnak, akik éveket öltek bele egy teljesen értelmetlen papír megszerzésébe. Amikor elkezdtem a főiskolát, eléggé naiv elképzeléseim voltak az építész szakmáról, azt gondoltam, hogy az építész élhető környezetet tervez az embereknek. Lassan szembesülnöm kellett vele, hogy ez egyrészt ennél sokkal bonyolultabb, másrészt a főiskolai diplomámmal aligha lehetek tervező építész.

Műszaki rajzolóként, majd Java programozóként dolgoztam. Már évekkel azelőtt, hogy elkezdtem volna játékokat készíteni, játszadoztam a gondolattal, de csak lassan ért be bennem, hogy mindenáron ezt szeretném csinálni. Alkalmazottként folyamatosan frusztrált (és motivált), hogy nincs esélyem anyagilag boldogulni, és hogy nem vagyok a magam ura. Naponta több órát utaztam a munkába és vissza, emellett próbáltam esténként, éjszakánként haladni a saját tervekkel. Ugyanakkor az utolsó munkahelyemen kaptam meg azt a szakmai lökést, ami nélkül még mindig csak maszatolnék Flashben. Végül a játékkészítéssel eljutottam oda, amit eredetileg elképzeltem: élvezhető játékokat igyekszünk kitalálni és készíteni a játékosoknak.

Milyen előképzettség kell ahhoz, hogy valaki profi flashjátékokat tudjon fejleszteni?

Semmilyen képzésen nem vettem részt. A flashsel még 9 éve, a Flash 4 idején ismerkedtem meg, egyszerű animációkkal kezdtem. Sokáig nem is jutottam ennél sokkal tovább, megrekedtem egy eléggé amatőr szinten. Ahogy teltek az évek, a Flash platform egyre komolyabb lett, én pedig a volt munkahelyemen láthattam, milyen egy igazi objektumorientált programnyelv (Javában dolgoztunk), ami nagy lökést adott. A programozási ismereteken kívül kell még egy játékkészítői szemlélet. Ha játszol egy játékkal és közben elkezd érdekelni, hogy ezt vajon hogyan és miért így csinálták a készítők, az már jó jel.

Mi volt az eddigi legnagyobb sikered, illetve kudarcod a flashjátékokkal?

A legnagyobb siker egyértelműen a GemCraft volt. Amikor kiadtuk, egyáltalán nem számítottunk rá, hogy ennyire tetszeni fog a játékosoknak. A legnagyobb kudarc pár hónappal a Treasure of Cutlass Reef fejlesztése előtt történt. Egy barátommal 7 hónapig készítettünk egy letöltésre szánt játékot, a kisebb játékokra akkoriban jellemző 19.99 dolláros shareware modellel, Flash alapon készült, de egy telepíthető, futtatható program volt. A kezdeti lelkesedés után az egész fejlesztés rémálommá vált, feléltem a félretett pénzem nagy részét (a fejlesztés elején annyira bíztam a sikerben, hogy felmondtam a korábbi munkahelyemen), és a barátságunk is megromlott. Végül a kiadó, akivel végig tartottuk a kapcsolatot, közölte, hogy a játék nem üti meg az elvárt szintet. Annyi haszna volt a dolognak, hogy láthattuk, milyen végigvinni egy nagyobb projektet úgy, hogy már csak a „legyünk már túl rajta” hajt, és hogy mennyi technikai buktató lehet benne.

Cégetek, a Game in a Bottle rajtad kívül még a párodból áll. Neki mi a dolga?

A programozást egyedül én végzem, és amit tudok (hangok, grafika, pályák szerkesztése, tesztelés, céges teendők), átadok neki.

Érkeztek ajánlatok nagyobb fejlesztőcsapatoktól, oldalaktól, hogy megvennének benneteket?

Igen, kaptunk ajánlatot Angliából és Amerikából is. Lehet, hogy rövid távon jobb lenne anyagilag és világot is látnánk, de nem cserélném el azt a szabadságot, hogy senki nem mondja meg, mit csinálj, és hogy a sajátodként terjesztheted a játékot, nem egy tulajdonos állítja be sajátjaként, amiért te dolgoztál. Hosszú távon pedig anyagilag is sokkal jobbak az esélyek, mint ha másoknak dolgoznánk.

Hogyan történik az együttműködés az aggregátoldalakkal?

A nagyobb gyűjtőoldalak többféleképpen működnek. Az egyik legbarátságosabb megoldás a Kongregate-é. Ha felteszed a játékodat, az általuk hozzácsapott reklámok bevételének egy részét átadják. Vannak oldalak, akik semmit nem fizetnek és kiszedetik a játékba épített reklámokat is, de a játék általuk is több játékoshoz jut el, így megéri nekik is átadni. Megint más oldalak egyszeri licencdíjat fizetnek, de minden külső linket kiszedetnek a játékból. Számunkra a fő bevételi forrást a licenc, illetve az oldalunkon elhelyezett reklámok jelentik.

Meg lehet ebből élni?

Mi egy tipikus XXI. századi garázscég vagyunk. Nincs iroda, céges autó, alkalmazottak, raktárkészlet. Ilyen méretben meg lehet belőle élni. Viszont ha tovább akarunk lépni, ahhoz az eddigieknél nagyobb lélegzetű játékokat kell készítenünk.

Ezt hogy érted? Nekem már a Gemcraft is elég nagy lélegzetnek tűnik.

Nagy lehetőségeket látok a játékokat kiegészítő szerveroldali szolgáltatásokban. A mostani, kiadáskor lezárt, végleges játékok helyett folyamatosan változó, bővülő játékokat képzelek el, ahol a játékos folyamatosan újabb kihívások elé nézhet, vagy akár saját tartalmakat (pályákat, feladványokat) készíthet és oszthat meg a többiekkel. Sok példát látni erre manapság, böngészős és letölthető játékoknál egyaránt.

Mikor jelenik meg a GemCraft: Chapter Zero és milyen újítások lesznek benne?

Rengeteg újdonság lesz. A játék tervezésénél az volt a két legfontosabb elv, hogy annak ellenére, hogy hosszú a játék, legyen minél változatosabb, illetve hogy a kezdő játékosoktól a legelszántabb profikig mindenki megtalálja benne a neki megfelelő kihívást. 78 pálya, 10 különböző játékmód a legtöbb pályához, a pályák nagyobbak, elágazásokkal, új épületekkel. A kövek is több mindenre használhatóak lesznek. Ha minden jól megy, a játék még áprilisban elkészül.

Milyen játékot készítetek a Chapter Zero után? Lesz esetleg folytatása a Balloon Invasionnek?

A GemCraft sorozat mindenképpen folytatódik, de sok más játékötletünk is van. Egyelőre nem tervezzük a Balloon Invasion folytatását.

Március 22-én rendezték meg San Franciscóban az első Flash Gaming Summitot. Ott voltál esetleg?

A weboldalon próbáltuk követni a beszélgetéseket, de nagyon akadozott az adás. Szerencsére fent van a neten a teljes konferencia videója, ha lesz időm, végignézem.

Sokan most az iPhone-t tartják a bölcsek kövének és arról beszélnek, hogy forradalmasítja a játékipart. Mi a véleményed erről, hogy látod a játékipar jövőjét?

Többször gondolkoztunk rajta, hogy iPhone-ra is kiadunk játékot, de végül elriasztott, hogy az egyetlen út a játékosokhoz az Apple-n keresztül vezet, így eléggé kiszolgáltatottá válhatnánk. Mára megjelentek a nagy kiadók is ezen a piacon és a kezdeti sikertörtének hatására nagyon sokan készítenek játékot iPhone-ra, így egyre nehezebb kitűnni a tömegből és nagy hasznot hajtani egy játékon. Ha az iPhone egyedül nem is változtatja meg a játékipart, a mobil eszközök egyre nagyobb szerephez fognak jutni.

Ami minket illet, nem tudunk Objective C-ben programozni, egy játék teljes elkészíttetése pedig egy vagyon lenne, amit a nagy kockázat miatt nem vállalhatunk. Maradunk a flashjátékoknál. Bízom benne, hogy a Flash platform egyre több eszközön lesz elérhető, konzolokon és mobilokon egyaránt.

Az utóbbi években kiderült, hogy a nagy gépigényű, 3D-s játékokon kívül az egyszerűbb, vagy éppen a kinézet helyett a játékélményre, a szociális érintkezésre építő játékoknak is van létjogosultsága. Ezek a játékok egyre nagyobb piacot fognak képviselni. Manapság könnyen elérhetőek olyan fejlesztői eszközök és a hozzájuk tartozó, ezrek által gondozott, bővített tudásanyag (wikik, fórumok), amik segítségével akár egy-két fiatal hobbiból, indulótőke nélkül ki tud dolgozni egy játékötletet, ami sikeres is lehet. A kiadókat megkerülve a játékosokat közvetlenül el lehet érni, a közösségi oldalakon pillanatok alatt elhíresülhet egy jól sikerült játék. Egy ilyen szabad közeg nagyon jót tesz a játékipar fejlődésének, ugyanakkor számomra megjósolhatatlan, hogy akár 1-2 év múlva milyen trendek alakulnak ki.

Mióta játszol és általában milyen játékokkal szoktál játszani?

6 évesen kezdtem egy Enterprise 128 (nagyjából Commodore 64-gyel azonos teljesítményű, de kevésbé elterjedt) számítógéppel. Később jött egy Atari ST (amikor sokaknak Amigája volt), majd a pc, ami azóta is tart. Mindenfélét ki szoktam próbálni, flashes és több gigás 3D-s játékokat egyaránt, már csak azért is, hogy lássam, mit csinál a többi játékműhely, milyen ötletes megoldások vannak a piacon. A legtöbbre csak annyi idő jut, hogy egy blogbejegyzést, vagy videót megnézek, néhánynak adok pár percet, de ha egy játék igazán magával ragad, nem bírom ki, hogy végig ne játsszam. A híresebb online szerepjátékokat eddig nem mertem kipróbálni, félek, hogy bent ragadok.

Mit csinálsz, amikor nem játékokkal foglalkozol? Hogyan pihensz?

Egyelőre sajnos sehogy, de ezen mindenképpen változtatni akarok. A GemCraft folytatását tavaly ősz óta készítjük, először karácsonyra ígértük, majd januárra, februárra, és még mindig nincs kész. Ez oda vezetett, hogy minden másra sajnálom az időt, még az alvásra is, mert „a játéknak el kell készülnie”. Hosszú távon ezt nem lehet folytatni, úgyhogy a következő játéktól kezdve már nem ígérünk határidőt, kiadjuk amikor elkészül.

Mi üzensz a KMK olvasóinak?

Ne játsszatok túl sokat, naponta reggel 9-től 5-ig elégnek kell lennie.

33 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kmk.blog.hu/api/trackback/id/tr391066127

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szbszig 2009.04.15. 11:00:11

Az utolsó mondatot igyekszünk megfogadni! :D

lord · http://elfogyott.blog.hu 2009.04.15. 11:03:45

"Ne játsszatok túl sokat, naponta reggel 9-től 5-ig elégnek kell lennie."

hát igen. ez nagyon komoly :DD

fects 2009.04.15. 11:16:47

Hát a GC sem volt rövid de ez: "78 pálya, 10 különböző játékmód a legtöbb pályához" :) Csak azt nem tudom, hogy hogy fog ez beleférni a 8 órába :)

maydayray 2009.04.15. 11:32:17

nagy királyság, grat, további sok siker, de a balloon invasionnek legyen csak folytatása, mert szvsz még a gemcraftnál is jobb :-)

tsabeeka · http://blog.tsabeeka.hu 2009.04.15. 11:45:46

jó interjú egy jó alannyal :) grat + hajrá

Yakk 2009.04.15. 11:52:23

Na az ilyen emberekre lehet felnézni, akik a saját erejükből és szorgalmukból tudnak becsületes kemény munkával nagyot alkotni!

Malachi 2009.04.15. 11:52:28

ki hitte volna, a balloon és a gemcraft is kedvencekben van, gyakran kattintok oda pihenésképp.

így tovább, még ilyeneket! az eddigieket pedig kössz!

OkoskaTo:rp 2009.04.15. 11:59:24

Engem is meglepett, hogy ezek (ő) magyar(ok).

Viszont az endurance badge-es játékokat nem annyira csípem. Abban nincs túl sok fantázia, hogy kétszer-háromszor-tízszer annyi ideig jön ellenség.

Zozosoft 2009.04.15. 12:00:29

Jó olvasni ilyen történeteket, további sok sikert! Nekünk meg további szuper játékokat :-)
Az meg külön öröm, hogy ő is Enterprise-on kezdte, jöhetne nosztalgiázni közénk: www.enterpriseforever.org :-)

Cápeti 2009.04.15. 12:14:54

Nem tudtam hogy a Gemcraft egy magyar srác agyszulemenye, respect!

Nekem special a Treasure of Cutlass Reef jobban bejött, de el kell ismerni hogy a Gemcraft is színvonalas.

Sade Bárki (törölt) 2009.04.15. 12:22:36

@Yakk: osztom, igaz! remélem, h sikeres és gazdag ember lesz belőle.

Archenemy 2009.04.15. 12:24:29

Nagyon jó interjú! Kellemes meglepetés mára.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.04.15. 12:36:50

klassz++++++
(asszem még soha nem adtam 6pluszt)

radirpok123 2009.04.15. 12:53:07

"Every comments are welcome!"

Lyally.

Amúgy még mindig nem fér a fejembe, hogyan lehet ebből megélni, amikor én ingyen játszom :-) Minden tiszteletem a vállalkozó szelleműeké.

fraki 2009.04.15. 13:17:20

Nagyszerű meglepetés, nagy-nagy respekt az alkotónak, az itteni közösségnek, mindenkinek, tiszta öröm az egész! (hug)

Horasz · http://horasz.blog.hu 2009.04.15. 13:26:32

Hey a baloon invasion az ovek volt? imadtam azt a jatekot, egyszeruen istenkiraly volt, tokeletes volt kmkzasra.

Maximalis respect nekik.

Dany007 2009.04.15. 13:39:26

Wow A Baloon Invázió is az övék?
Nagyszerű!!!
Csak gratulálni tudok!
Majdnem 1 hónapot játszottam vele.
2 különböző melóhelyen is kerültem vele a munkát!
A folytatást én is szeretném!

Mutant · http://nagykovacsi.net 2009.04.15. 14:04:42

RESPECT!

+Kérdés(ek) Péternek:
1. Várható valamilyen korábbi nagy klasszikus Flash feldolgozása? Gondolok az alábbiakra pl. stratégiás területen:
1. Centurio
2. UFO
3. (2. kérdéscsopihoz is) Day of the Tentacle, Maniac Mansion

2. Várható-e, hogy elkalandozik eddig számara idegen játékstílus terület(ek)re? Pl. point 'n click adventure, RPG?

laccc 2009.04.15. 14:07:05

Sok sikert a programozónak és grat a remek interjúért! ;)

-szp- 2009.04.15. 14:10:17

Öröm bódottá, büszkék vagyunk, jöjjön már a zéró!!

laccc 2009.04.15. 14:11:07

"A híresebb online szerepjátékokat eddig nem mertem kipróbálni, félek, hogy bent ragadok."

Ezzel 100%-ig én is így vagyok. Nem tudnék lekattanni róla...

(bocs a dupláért :P)

Archenemy 2009.04.15. 14:20:38

"A híresebb online szerepjátékokat eddig nem mertem kipróbálni, félek, hogy bent ragadok."

mint egy ex-függő, tökéletesen támogatom ezt a döntést

Tojglius 2009.04.15. 14:29:38

/ respect!
épp most nyomom végig perfektre gemkraft... ahogy tetten anno BI-vel is... de lehet meg kék nézni ezt a pirates cuccot is!

amúgy jó kérdések, jó interjú, jó alany, jó érzések, kicsike májdagadás, és magyarnakmégisjólevésérzés...

Kubba 2009.04.15. 14:53:05

szerintem is a Baloon volt az igazi király, bár a GemCraft sem lehet olyan rossz, ha egy napra lekötött, miközben utálom a TD-t :)

de a Baloon esetén még versenyeztünk is a cimborákkal, hogy ki halad a pályákkal gyorsabban :)

neverlivetosee · http://klur.blog.hu 2009.04.15. 14:57:11

Mindig akartam írni, hogy legyenek már ilyen interjú félék vagy hasonló írások, erre paff, itt van egy, nem is akármilyen!
Grat -sg- és sok sikert a továbbiakban a GameInABottle "istállónak" :-)

Amúgy én is ezért nem telepítek WOW-ot és hasonszőrű társait a gépemre...

Rorschach · http://lowfast.blog.hu 2009.04.15. 15:32:01

maximális respect a készítőnek, a nehézségeket legyőzve ilyen játékokat csinálni, hát ez odabasz.

blacklord 2009.04.15. 16:47:46

Üdv mindenki!

Én is maximálisan felnézek rátok, nagy öröm hallani, hogy lehetséges ebből megélni! Nekem feltűnt azonnal, hogy a Gemcraft és a Balloon invasion egy szerző művei, méghozzá a nagyon hasonló pályalayout és az upgrade-rendszer miatt. Mindkettő nagyon jól sikerült, bár a vége felé kicsit monotonná váltak (különösen a balloon, bár az lehet, hogy amiatt volt, hogy azt játszottam másodiknak). Sajnos nekem is nagy bajom, hogy még ezekre a játékokra is totál rá tudok tapadni, igy az interjúalany mondatát:
"A híresebb online szerepjátékokat eddig nem mertem kipróbálni, félek, hogy bent ragadok."
abszolút meg tudom érteni - én is ezért nem játszottam soha ilyen játékkal. Majd ha nyugdijas leszek... ;-)

Csak igy tovább!

Krystos 2009.04.15. 19:47:50

Az ilyen emberek miatt tart a gazdaság ott ahol :D

szbszig 2009.04.15. 23:56:11

@OkoskaTo:rp: Hát igen. Szóval minden elismerésem a munkájáért, de a játékai elég távol állnak tőlem. A Gemcraftot konkrétan ki se próbáltam még, mert td, és ráadásul hosszú is... A Balloon Invasion legalább nem td, de azt is csak addig játszottam, amíg nem realizálódott bennem, hogy mennyi játékidő lenne szükséges a végigjátszásához. Most komolyan, van vagy 60 pálya, már az első harmadában a játéknak eltart mindegyik pálya negyed óráig, továbbá valószínűleg újra is kell játszani jó párat, hogy elég plecsnit és pénzt szerezzünk, és mindezek mellett háromszor kéne végigmenni az egész sztorin a kongás impossible badge-hez. Az mondjuk jóindulattal olyan 250 pálya lehet összesen. Ha csak tényleg a negyed órás átlag hosszal számolok, márpedig erősen kétlem, hogy a pályák hossza ne nőne exponenciálisan a vége felé, ez akkor is több, mint 60 óra tiszta játékidő, és akkor még nem számoltam a pályák közti taktikázást, fejlesztgetést, pontok újraelosztását stb. Még az "ajánlott" napi 8 órás munkakerülést betartva se tudnám egy hét alatt végigvinni, egy normálisnak mondható napi 1 órás munkakerülés mellett pedig hosszú hónapokig játszhatnám. Ez így teljesen normális, hogy azt feltételezik, egyetlen flash játék hónapokig leköti az embert? Én egy GTA San Andreast anno hamarabb kijátszottam maximumig (100%-ig).

maydayray 2009.04.16. 12:44:18

@szbszig: másoknak meg az a problémájuk, hogy túl rövidek a játékok :-)))
(meg bocsi, szerintem igencsak ellentmondás, hogy "játékai elég távol állnak tőlem" és "A Gemcraftot konkrétan ki se próbáltam még"...)

Commandante 2009.04.16. 18:30:42

Most hogy tudom, magyar arcok hegesztik ezeket a játékokat, rongyossá fogom kattintgatni a játékok mellé pakolt bannereket. Legalább valakinek legyen haszna abból, hogy egész nap a gép elött ülök.

szbszig 2009.04.16. 22:32:48

@maydayray: A zárójeles részhez: úgy en bloc nem csípem a td-ket egy ideje, úgyhogy azt hiszem, helytálló a kipróbálása nélkül mondanom, hogy már csak a műfajánál fogva is távol áll tőlem. ;)

szbszig 2009.04.20. 03:56:26

A Treasure of Cutlass Reefet viszont most becsületből végigvittem, mert anno kimaradt. Annak rendben volt a hossza számomra is, és admiral fokozaton kellő mértékű kihívást tudott nyújtani, de azért szerencsére nem volt lehetetlenül nehéz sem. Nem mondanám, hogy bekerült a kedvenceim közé, de azért annyira rossz sem volt.